Hřebík co kouká, dostane kladivem

0
98
Foto: Wikipedia

V roce 1964 hostil světovou výstavu EXPO New York s ikonickým 12patrovým globem Unisphere, u nějž se – což málokdo ví – i lyžovalo.

unisphere ny

Vermontský skiresort Okemo tehdy instaloval na dohled od obří ocelové zeměkoule mobilní lyžařskou chatu se sedlovou střechou prodlouženou až k zemi, pokrytou skluzným plastovým povrchem. Na střeše mladá lyžařská instruktorka na superkrátkých lyžích udělala tři krátké skákané obloučky, vylezla zpátky nahoru a demonstraci opakovala.

unisphere ny 1964

Chata stála při cestě do pavilónu UNICEF, v němž Walt Disney světu premiérově představil svou atrakci It’s a Small World, jež se ve všech Fantasylandech Disney parků drží dodnes (a její melodie v hlavách návštěvníků ještě dlouhé hodiny po odchodu).

Tehdejší 4denní lyžařská demonstrace byla součástí osvětové kampaně Natur Teknik instruktorského rebela Waltera Foegera, který oponoval tradičnímu dogmatu zdlouhavé výuky v pluhu a oblouku z přívratu.

Rakušan Foeger věřil, že začátečníci mohou dosahovat rychlejších pokroků na paralelně postavených krátkých lyžích, s nimiž do oblouku snadno přeskočí. Jeho inovativní program sliboval naučit smrtelníka lyžovat do týdne.

Parallel ski 1964

Jak už to tak mezi lidmi s protichůdnými zájmy bývá, novou kacířskou metodologii záhy napadla oficiální asociace PSIA (Professional Ski Instructors of America) a prohlásila Foegera za podvodníka. Vyčníval holt z řady.

Tisícům návštěvníků výstavy byly ale nějaké zákulisní potyčky fuk. Chvíli postáli u mladé uličnice poskakující po střeše a pak pokračovali vstříc té podmanivé melodii Disneyho nové atrakce.

O půlstoletí později je zjevné, že nepřežila ani Natur Teknik, ani tehdejší superkrátké lyže. Zato fotogenický nerezový globus zdobí areál ve Flushing Meadows dodnes.

Tom

Sdílejte
Předchozí článekLyžování, ač nejatraktivnější v historii, prý neroste
Další článekPsychologie motivace
Tom Řepík

Zakladatel a šéfredaktor projektu SNOWbiz, dlouholetý autor magazínu SNOW, organizátor prvního testu běžek v ČR, NORDIC skitestu. Lyžař-srdcař milující stromy, western a Ameriku 20. století. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.