Nové nápady snowparků

Foto: Vail Resorts

Terénní snowparky jsou vymezenými oblastmi skiareálů, v nichž si lyžaři a snowboardisti trénují své triky, podobné těm z letních skateparků. Jejich počátek spadá do 90. let, kdy s prudkým rozvojem snowboardingu rapidně přibývalo riderů zkoušejících skoky a další triky a míň se zajímajících o poslušné sjíždění tak, jak jej praktikovali ostatní tradiční lyžaři.

Mnoha resortům tito rebelové začali vadit a skákání a podobné manévry na svých sjezdovkách nechtěly vidět. Z tohoto období se datuje i vlna zákazu snowboardingu, v některých resortech Ameriky přetrvávající dosud.

V rámci experimentováni, jak této skupině zákazníků vyjít vstříc, vznikl v roce 1990 první oficiální snowpark – nepřekvapivě u průkopníka nových trendů lyžařské branže – v coloradském Vailu. Záhy nato začaly terénní parky vznikat v každém areálu a růst této módy se dodnes nezastavil.

Vedle U-ramp bývají nejběžnějšími prvky snowparků sněhem tvarované skoky a různé typy zábradlí a boxů. Čas od času přichází snowparky s neotřelým řešením funkčnosti nebo designu překážek. Následující tři mě zaujaly v marketingových kitech US středisek v loňské sezóně;

terrainparks1Snowpark washingtonského Summit at Snoqualmie nedaleko Seattlu jsem zmiňoval před časem ve výběru marketingových vizuálů Druhá myš bere číz. Místní designér Joe Pope přišel vloni s unikátní úpravou jednoho ze standardních funboxů snowparku. Povrch asi metr vysoké a 5m dlouhé překážky tvoří stovky golfových míčků v lepidle vsazených do překližkového podkladu, barevně nastříkaných a překrytých lakem. Sférický tvar a dostatečná tvrdost plastu míčků se ukázaly být ideálním povrchem pro skluznice, aniž by hrozilo nežádoucí zaříznutí hrany či opotřebení povrchu překážky. Tento funbox se záhy stal jedním z nejoblíbenějších jibů v resortu.

Významně se vloni začal proměňovat příměstský areál Afton Alps v Minnesotě na východním okraji půlmilionového Menneapolis. Středisko koupila v roce 2012 skupina Vail Resorts a záhy jej začala oživovat svými investicemi, avšak i nijak nákladnými nápady. Jedním z takových je nyní stěžejní prvek tamního snowparku na dohled od základny Meadows, odkud návštěvníci rádi sledují ridery na překážce ve tvaru obří sedlové střechy svařené z běžného přepravního kontejneru, podsvícené a ozvučené reproduktory pro maximální efekt. Prvek se stal přes noc hitem terénního parku resortu.

terrainparks2O něco větší a nákladnější překážku si vymysleli v kalifornském Squaw Valley u Lake Tahoe, podle mého vkusu jednom z nejkrásnějších areálů světa, plném slunce v polootevřeném terénu typických kalifornských jedlí a pískovců. (Squaw Valley hostilo v roce 1960 zimní Olympiádu a jde o domovský resort lyžařské krásky Julie Mancuso nebo třeba naší krajanky Katky Hanušové Nash, taky krásky). Asi 3,5 m vysoký a 7 m dlouhý box si ve tvaru svého loga zaplatila značka Oakley. Tak jako v předešlých zmiňovaných případech, i toto „Óčko“ se rázem stalo oblíbeným prvkem místního Gold Coast Terrain Parku.

Gold Coast Terrain Park v kalifornském Squaw Valley včetně nového Oakley box jibu:

Sdílejte
Předchozí článekSnowtubing… a snowtubing
Další článekMlčeti zlato, občas
Tom Řepík
Zakladatel a šéfredaktor projektu SNOWbiz, dlouholetý autor magazínu SNOW, organizátor prvního testu běžek v ČR, NORDIC skitestu. Lyžař-srdcař milující stromy, western a Ameriku 20. století. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.