Běžkařův návod na udržení zdraví

Foto: SWIX

Život nejen vrcholového závodního lyžaře se občas podobá dlouhé zimě vyplněné zejména cestováním z jedné soutěže na následující. A jakkoli se takový životní styl může jevit neobyčejným a vzrušujícím, pravdou je, že bývá zejména únavný a stále atakující závodníkovo zdraví. Bez nadsázky, sportovec čelí vedle svých soupeřů i nekončící bitvě o to, vydržet sezónu ve zdravém stavu. Nabízím pár tipů, jak zbytečně neonemocnět; věřím, že se hodí každému dalšímu lyžaři, od rekreanta po závoďáky.

Nejdřív je důležité si uvědomit, proč jsou sportovní běžkaři náchylnější k onemocnění než běžná populace. Závodníkovo tělo je v prakticky nekončícím stavu zotavování se z tréninkové či soutěžní zátěže, fyzické i psychické. Náchylnost k onemocnění v různých obdobích kolísá, v jistých fázích však bývá poměrně vysoká.

Zvlášť po extra těžkém tréninku nebo závodech je důležité doplnit co nejdříve tekutiny a neztratit komfortní tělesnou teplotu. Snáz se to řekne, než vždy dodržuje, protože závodní běžkaři čelí nevyzpytatelně vrtošivým povětrnostním podmínkám. To když necháme stranou jejich nejednou extrémně nízký podíl tělesného tuku, kvůli němuž je jejich organizmus náchylný k prochladnutí zvlášť snadno a rychle. Jednoduchým zvykem, který by si měl od dětství vypěstovat každý sportovní běžkař, je mít vždy k dispozici alespoň suché spodní triko a čepici a okamžitě po výkonu si obojí obléct. Toto samo o sobě dokáže zázraky v celoroční snaze neprochladnout.

Během tréninků je rozumné udržovat svou hlavu a krk v dostatečném teple. Navzdory tomu, že sportovec se může cítit jen na čelenku anebo lehkou závodní čepici, neustálý únik cenného tělesného tepla přes temeno hlavy může být rozhodující neviditelnou ranou oslabenému organizmu; a tak během skutečně zimních měsíců a studených podmínek je vhodné trénovat v dostatečně teplé čepici. A podobnou nosit i v jakémkoli civilním čase, kdy se sportovec jde projít ven a teploty ve městě se mohou zdát nevinně mírné.

Mluvě o procházení se po městě – ale obdobné se týká i pohybu v dějišti závodů – při troše pozornosti si sportovec uvědomí, jak frekventovaně je vystaven potenciálně kontaminovaným madlům dveří, tlačítkům výtahů, zábradlí, nábytkovému kování, dotykovým obrazovkám a klávesnicím techniky a tak dál – prakticky na čemkoli, na co sáhne prsty, na něj mohou číhat zárodky nemoci. Bez ohledu na současné vyhrocené pandemické okolnosti to pro soutěžního lyžaře znamená udržovat své ruce v rozumné hygienické čistotě a nedotýkat se zbytečně svých očí a úst.

Sám se od své nepaměti snažím dodržovat a nezapomínat svůj zvyk neotevírat si frekventovaně používané veřejné dveře (typicky na poště atd.) holými prsty. Namísto toho, mám-li dlouhý rukáv, přetáhnu jej přes dlaň a otevřu přes látku, podobně u tlačítek výtahů. Případně použiju loket, ještě líp rukavici. S trochou prozíravosti si lze též uvědomit, kolikrát za den si člověk bezděky mne oči nebo obličej, olizuje prsty nebo se dotýká svých rtů. Všechny tyto všední zvyky lze s bdící mentální pozorností naráz odstranit, což opět značně pomáhá nenakazit se. Podobě lze nastolit zvyk jíst prakticky cokoli bez dotyku rukou, používat dezinfekci před a po každé návštěvě bufetu a vůbec přejít na hodně staromódně dobrého mytí si rukou během dne. Ať se nám to líbí či ne, z každé lyže, kterou vezmeme do holých rukou, z každého balení vosku, z každé krabice s kdečím na nás číhá potenciální nákaza, sebevíc se budeme trýznit pod nařízenou rouškou, aby se neřeklo.

Mnozí závodníci nejednou v sezóně cestují letadlem a v něm bývá vždy vysoké riziko k chycení nákazy. Kromě toho, že jste namačkáni v malém tubusu se spoustou náhodných lidí, dalším důvodem je extrémně suchý vzduch, oslabující pasažérovo hrdlo a nos. Proto letecké dny by pro sportovce měly znamenat preventivní péči o dýchací cesty a pití hodně čisté vody. Vždy je dobrým řešením začít užívat zinkové kapky zhruba den před odletem a pokračovat až do výstupu z letadla. Pomáhají udržovat dýchací cesty pokryté zinkovou vrstvou, což je nejlepší přírodní ochranou proti nachlazení, a současně vám v letadle nebude vysychat v hrdle. Nejmíň den před letem je vhodné nepít alkohol, jenž zinek z těla odbourává a vystavil by vás tak nebezpeční nákazy. K tomu je vhodné používat nosní zvlhčovač, ať už se zinkem nebo bez.

Považuju za moudřejší aplikovat tyto jednoduché preventivní kroky, namísto čekání na první příznaky nemoci předtím, než začnete něco dělat.

Nejdůležitější věcí k tomu, zůstat přes zimu ve zdraví, je používat ostražitost a dopřát organizmu všechnu potřebnou preventivní péči, které jste rozumně schopni. A nezapomínat, že významnou součástí dobrého zdraví je veselá mysl, smích a radost z běžného života. Režim sportovce je náročný nejen fyzicky, ale i mentálně; izolovaný život v bublině ubytovacích pokojů se nedá vydržet donekonečna, zejména psychicky. Na volných dnech strávených s kolegy tam, kde je vám dobře, není nic špatného. Teplý kulich, rukavice a zinkové kapky však s sebou.