Bezpečnost dětí na lanovce

Foto: NSAA

Výrobci lanovek se snaží zdokonalovat způsoby, jak co nejbezpečněji převážet své nejmenší – a nejzranitelnější – pasažéry.

Bezpečnost přepravovaných dětí na lanovkách je sama o sobě emočním tématem jako máloco jiného; každý občasný incident, kdy dítě ze sedačky vypadne, debatu ještě vyostří. Letos v únoru jedna taková vyhrocená diskuze proběhla i českými masmédii. Mimo jiné konstatovala, že tuzemská branže nemá uspokojivě zpracovanou osvětu na mnohá bezpečnostní témata (relevanci tradičního lyžařského desatera se věnujeme na jiném místě tohoto čísla), včetně právě problematiky přepravy malých dětí na vlecích a lanovkách. (Ne, že by problémy s neinformovanými a neukázněnými pasažéry – bez ohledu na jejich věk – nebyly výmluvně a prakticky neustále zřetelné na snad každém terminálu.)

Technologie
Jeden ze způsobů, jak udržet děti v sedácích, je opatřit křeslo speciálními bariérami, které dětem fyzicky zabrání podklouznutí pod standardní zábranou a pádu dolů. Rakouský lanovkářský brand Doppelmayr dodává několik verzí dětských řešení; manuálně či automaticky zamykací zábrany, tradiční zábrany s vertikálním dělením mezi jednotlivými sousedy nebo mezi nohama pasažérů, jež fungují jako vidlice – malá postava sklouzne ze sedačky pouze k rozkroku, je však velmi nepravděpodobné, aby propadla dolů. Všechny uvedené prvky lze vzájemně kombinovat. Některá střediska nechávají k zábranám přidělat delší poutka, aby i malé děti na zábranu dosáhly a bez potíží ji dokázaly stáhnout dolů.

Italský výrobce Leitner nabízí řešení nazvané Kid Stop – přídavný plastový panel, který mírně tlačí na stehna pasažéra a poskytuje mu tak pocit stabilnější pozice v křesle. Sklopný panel je konstruován tak, že se bezproblémově přizpůsobí objemnějším nohám dospělého. 

Francouzská firma Sommital přinesla na trh inovativní systém Magnestick Kid – vestové chrániče páteře, oblékané jako vrchní vrstvu přes bundu; v části zad je zabudován magnet, který přilne k magnetům v opěrácích křesel lanovky a drží tak pasažéra v bezpečné pozici. V horním terminálu jsou magnety deaktivovány a umožní normální výstup. Firma Sommital současně dodává zamykací řešení zábran Magnestick Bar, v principu podobné tomu od značky Doppelmayr. 

V řadě alpských středisek jsou k vidění semaforové systémy indikující pasažérům, kdy si spustit a kdy zdvihnout zábranu; jiné verze systémů provádí spuštění a zdvih tyče automaticky.

Osvěta
Některá střediska zkouší opatřovat sedáky grafikou jakýchsi terčů připomínajících dětem, kam mají mířit svými zadky. Mnoho resortů rutinně žádá dospělé, aby cestovali v křesle spolu s dětmi a pomáhali jim při nástupu a výstupu, a současně tak měli pod kontrolou klidný průběh jízdy. Vailská střediska obsazují terminály svých hlavních lanovek speciálními pomocnými silami cíleně cvičenými asistovat při nástupu a výstupu malým dětem.

Pravděpodobně nejsnazším bezpečnostním opatřením zůstává výchova. Příklad si lze vzít z činorodé osvětové práce americké oborové asociace NSAA, která provozuje krom dalších i tematický web KidsOnLifts.org s tipy a instrukcemi cílenými na dětskou bezpečnost na lanovkách. V severoamerických střediscích NSAA rozšiřuje svou standardizovanou instruktážní infografiku nabádající děti posadit se vždy na bližší stranu k vlekařům (aby jim snáz pomohli nastoupit a vystoupit); před nástupem si sundat batoh a nemanipulovat s mobily; klidně při nástupu nechat ujet rychlejší křeslo a věnovat pozornost tomu, které se zezadu přibližuje; když jim něco z křesla vypadne, nepanikařit z toho; a za poslední a nejdůležitější – v křeslech nedovádět a ukázněně sedět. 

Tam, kde je ze sedaček výstup možný na obě strany, zkušení lyžaři se už dopředu proaktivně ptají, kam budou jejich krajní sousedi odjíždět, aby zabránili kolizi. „Výchově“ tomuto typu ohleduplnosti významně pomohou na posledních sloupech před výstupem umístěné nápisy navrhující prodiskutovat svůj směr odjezdu s ostatními v křesle.

Zde na snímku vpravo je grafika cedule z horního terminálu nevadské šestisedačky na Mt. Rose, kterou vymyslel šéf tamního marketingu Mike Pierce. Podle jeho slov vzápětí po instalaci jednoduchých nalepovacích nápisů hloupé výstupní kolize na výjezdech jejich lanovek prakticky zmizely. 

Předchozí článekBikeparky nové generace: Nahoru dolů
Další článekBezpečnost na svahu: Jde to i jinak
Tom Řepík
Zakladatel a šéfredaktor projektu SNOWbiz, dlouholetý autor magazínu SNOW, organizátor prvního testu běžek v ČR, NORDIC skitestu. Lyžař-srdcař milující stromy, western a Ameriku 20. století. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.