Existuje korelace mezi počtem hvězdiček hotelu a počtem fandů jeho facebookové prezentace?

Foto: Vail Resorts

Existuje. A jak vyšitá.

Ačkoli se branže cestovního ruchu snaží klasifikovat úroveň služeb – v tomto ohledu ubytovacích služeb – v různých formátech, počet hotelových hvězdiček je nejspíš jediným a rozhodně nejužívanějším globálně akceptovaným standardem v oboru.

Spousta zejména smluvních agentur používá ve svém marketingu hvězdičkový žargon ve smyslu „4-hvězdičkový hotel za 2-hvězdičkovou cenu“ a podobné kejkle.

Obecně počet hvězdiček znamená toto: 1* turistická třída, 2** standard, 3*** komfort, 4**** první třída, 5***** luxus. S tím, že každá z kategorií musí splňovat jistá povinná kritéria vybavenosti a úrovně služeb, aby byl počet hvězd udělen. Udělené hvězdy platí 2 roky, poté je nutno podstoupit proces obnovení statusu.

(V praxi se ještě udělují půlhvězdy za jistá vylepšení nad daný standard a 6-7 hvězd pro ustřelený luxus, obojí není součástí této analýzy.)

Vailský marketing před časem zajímala souvztažnost mezi počtem hvězd hotelu a počtem facebookových lajků prezentace daného hotelu. Použil shromážděná data téměř 16 tisíc hotelových prezentací na Facebooku z USA.

Pocet fb fanousku hotelu usa 2015

Zjištění, že čím vyšší kvalita hotelu, tím vyšší počet fanoušků, považuju za nepřekvapivé; co mě osobně přijde pozoruhodné je míra, jakou počet lajků stoupá.

1- a 2-hvězdičkové ubikace jsou natolik lokální, že pokud mají facebookovou prezentaci, je olajkovaná na americké poměry nicotnou kvantitou fanoušků.

Ale jako u každé statistiky, která průměruje a generuje ostošest, i zde se prezentace příslušící k danému počtu hvězd mohou dramaticky vymykat udávanému statistickému průměru lajků.

Namátkou třeba vailský 4-hvězdičkový The Arrabelle, vykazující 13.695 lajků vůči 9.330 průměru v grafu.

Arrabelle Vail 4star

Přičemž by mi asi nezabralo moc času najít jinou 4-hvězdičkovou prezentaci s počtem lajků čtvrtinovým nebo i nižším, aniž bych vůbec při hledání opustil Vail.