• Provoz středisek
  • Noví lyžaři
  • Branding & PR
  • E-mail marketing
  • Sociální média
  • Retail & služby
  • Skipasy
  • Ostatní inspirace
Vyhledávání
  • Přihlášení / Registrace
  • Váš profil
  • Kontakt
  • O projektu
SNOWbiz - byznys spojený sněhem SNOWbiz.cz
SNOWbiz - byznys spojený sněhem
  • Provoz středisek
  • Noví lyžaři
  • Branding & PR
  • E-mail marketing
  • Sociální média
  • Retail & služby
  • Skipasy
  • Ostatní inspirace
Domů Branding & PR Loga horských středisek: Šumava až po Chřiby
  • Branding & PR

Loga horských středisek: Šumava až po Chřiby

Od
Tom Řepík
-
18.8.2017
Foto: Wikipedie

Na žádost jistého oborového subjektu se v této sérii zabývám logo-designem tuzemských horských středisek. Dříve krušnohorskými areály, lužickými a jizerskohorskými, krkonošskými, orlickohorskými, dnes jižním pásem Česka od Šumavy přes Vysočinu až na Chřiby.

↑ Ve svých hodnoceních dodržuju zásadu nehanět malým lokálním kopcům jejich dobře míněnou snahu; aplikuju ji tedy i v případě šumavské Kvildy. Ačkoli v jejich logu není nic k pochvale: má podprůměrnou typografii, ohraný kýčovitý motiv a nevhodné odstíny přímořského letoviska. Chrání jej však imunita malého areálku.

↑ Lipno si zaplatilo redesign značky u elitního tuzemského logo-ševce, studia Najbrt. Najbrt zřídkakdy vymyslí něco geniálního, ale téměř vždy dodá sebevědomý trendy-minimalismus, jenž dává smysl, bývá sterilně čistý a prostý chyb. Podobně na mě působí i lipenská najbrtovina – nejsem z ní unešen, natož dojat, ale nemám proti ní žádnou věcnou výhradu. (A tak by to nejspíš mělo být.)

Najbrt sám na svém webu připodobňuje svou lipenskou práci k symbolice turistického značení; to já z něj vnímám marínu a s trochou představivosti (a panákem do každý nohy) i celkový piktogram jezera. Ten Lipno používá i jako samostatný grafický znak spolu s červenou tečkou – tady už je to směrem k publiku hodně odvážné. Ale co – pokud Najbrti prodali Ostravě tři vykřičníky, proč by ne Lipnu tři kolečka. Celkově jde o moderní čistou značku hodnou přiměřeného respektu.

↑ Zadov používá logo České unie sportu, jež má solidní kompozici – nic otřesného, ani úchvatného. Oceňuju zejména symetrickou stavbu liter. Zadov je však bez autonomního loga – zbytečně, nepochopitelně.

↑ Možná dobře míněná snaha využít Áčko coby symboliku kopce se – ale hodně – nepovedla. Čárka dlouhé samohlásky vypadá poťouchle, invazivní znak zcela rozbil už tak neoslnivou harmonii nasázených liter. Nevhodně zvolený font, barvy o kus lepší než v případě Kvildy výše, ale stále nic skvoucího. Celkově velmi zlé, kandidát na bezodkladné přepracování. Za tohle by se nemělo na grafické průmce pouštět k maturitě. Srovnejte, jak originálně a bez ataku dobrého vkusu využil svého Áčka novomexický Taos; o kompoziční jednoduchosti i barevné volbě ani nemluvím.

↑ Takhle nějak si představuju zdařilé současné logo. První středisko, jež mělo kuráž přijmout za svůj znak prostou iniciálu. Litera M je jednou provždy jejich (či by být měla – podobně jako litera italské marmelády), včetně svobody kdykoli a jakkoli s řezem písma dál pracovat. Evokující symbol kopců pro někoho, či lesa pro jiného, významu pikta jen přidává; asociace je tu zcela jasná. Doplněno příjemným zeleným odstínem a skvěle čitelným, precizně prostrkaným fontem. Geometrie, kompozice – všechno sedí. Jednoduché, čisté a výrazné, na sto honů rozpoznatelné (například v rohu TV obrazovek Panorama zpravodajství – srovnejte s logy ostatních vysílaných středisek). Konečně někdo!

↑ Jednoduchostí a čistotou se nedá nic zkazit. Důkaz, že ani malý skiareál nepotřebuje imunitu proti kritice. Dobře čitelný, rázný font bez chyb, lapidární motiv s vtipem, konzervativní, poctivá barva, šmrncovní zarovnání značky zprava. Proč ne? Staromódně dobré jak povidlové buchty od babičky.

↑ Tohle naopak dobré není. Nemotorný font písma, rádoby vtipné vyřešení RA uprostřed místopisného názvu nikdo neznalý nepochopí a bude číst jako Jimamov. Bezdůvodné nabílení pravé a levé spodní litery – asi jim zbylo na dně kýblu trochu vápna – jen podtrhuje bezradnost. Originální možná, srozumitelné, čitelné ani vzhledné vůbec.

↑ Pikto solidní (ač žádný zázrak), typo podstřelené, neadekvátní k mohutnému motivu. Barevnost fajn. Název bych zesrozumitelnil, ztuzemštil. Další logo, co by mělo být posláno do ozdravovny.

↑ Na malý areál vhodné a solidní řešení. Netuctový název vysázeli netuctovým fontem a odpustili si kopečky, sluníčka a vločky. Tohle budou používat konzistentně a každý jejich značku rozpozná. A tak je to spravne, tak to ma byť.

Závěrem něco tuzemského čórkaření bez komentáře, poněvadž si žádný nezaslouží.

↑ (Juventus Jarcová je komentován na typografickém webu Font.)

Příště přes Jeseníky do Beskyd.

Tom

Disclaimer: veškeré hodnocení je ryze subjektivního charakteru a více než o kvalitě logodesignu může vypovídat o autorovi samém. 
Grafika: střediskové PR materiály výhradně pro účely oborové analýzy

  • TAGY
  • logo
  • tuzemsko
Facebook
Twitter
Google+
Pinterest
WhatsApp
    Předchozí článekLoga horských středisek: Orlické hory a Králický Sněžník
    Další článekLoga horských středisek: Jeseníky
    Tom Řepík
    Tom Řepík
    Zakladatel a šéfredaktor projektu SNOWbiz, dlouholetý autor magazínu SNOW, organizátor prvního testu běžek v ČR, NORDIC skitestu. Lyžař-srdcař milující stromy, western a Ameriku 20. století. Je předním oborovým opinion makerem a průkopníkem zodpovědného marketingu v tuzemské horské branži. Prosazuje udržitelnost jako důležitý PR nástroj; zasazuje se o kultivaci vztahů všech klíčových zájmových skupin v odvětví – turistů, provozovatelů, ochranářů, marketérů, developerů, managementu a legislátorů – a jejich odlišných vlivů na prostředí hor.

    SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKYVÍCE OD AUTORA

    Bílé lži: Jak porovnávat horská střediska?

    Paradigma střediskového videa: Mikropříběhy domorodců, jež jsou denně k potkání na sněhu

    Patologie politické korektnosti v lyžování: Vyvolávání ďábla

    ZANECHAT KOMENTÁŘ Zrušit odpověď

    Přihlásit pro přidání komentáře

    Rubriky

    • Provoz středisek136
    • Noví lyžaři35
    • Branding & PR109
    • E-mail marketing21
    • Sociální média39
    • Retail & služby60
    • Skipasy42
    • Ostatní inspirace166

    Štítky

    amerika architektura bezpečnost biking demografie disney doprava e-mailing ekologie gastro glosy golf historie hotely humor inspirace logo luxus léto materiál nps opening racing reality retail sezónky skipasy slogan snb snowpark snowtubing sníh socmédia sport technika tmr tuzemsko vail video výstavnictví výuka webdesign webkamery whistler zaměstnanci
    SNOWbiz - byznys spojený sněhem
    Kontakt | O projektu | Pravidla diskuze | Podmínky užívání | Inzerce | Media Kit Intl

    Partneři
    Asociace horských středisek ČR     Czech Ski - SLČR     Asociace profesionálních učitelů lyžování     Blog Kovboj.cz     SNOW.cz - web o lyžování     NORDIC - časopis o běžeckém lyžování     Běžky - vše o běžkách na BEZKY.net
    • Přihlášení / Registrace
    • Váš profil
    • Kontakt
    • O projektu
    © SNOWbiz.cz
    Tato stránka používá cookies. Zjistit více.
    Edit with Live CSS
    Save
    Write CSS OR LESS and hit save. CTRL + SPACE for auto-complete.